Archives for February 2020

Iktibar daripada kejadian yang berlaku dalam hidup

Fuh, hari ni topik perbincangan antara aku dengan cikgu dan seorang sahabat baik aku agak mendalam. Sampaikan aku tak tahu nak ulas bahagian mana yang mudah untuk aku ceritakan. Ada banyak bahagian yang disentuh untuk kitorang belajar buat dan perbaiki yang mana silap. Tak kira daripada aspek perniagaan hinggalah sampai ke peringkat menjaga hubungan dengan…

Read More

Apa nak buat bila masam muka dengan isteri?

Hubungan antara suami dan isteri ini normal lah kalau ada naik dan turun. Semua orang akan lalui fasa yang sama. Sedangkan lidah lagi tergigit. Yang suami duk tuduh isteri perkara yang bukan-bukan. Yang isteri pula susah nak percaya kemana suami keluar setiap kali balik lewat malam. Kawal perasaan Ini lah orang kata asam garam dalam…

Read More

Susah ke nak buat jualan?

Aku dah pernah bagitau dekat kau sebelum ini kan. Bidang niaga ini tak senang. Dan tak susah juga. Bergantung seberapa cepat kau nak hadam proses pembelajaran yang kau kena ikut. Bila aku bagitau kau kena belajar, betul terus terang aku cakap kau memang kena belajar. Maksudnya kat sini kau boleh diajar dan kau willing untuk…

Read More

Respect lah sikit bila tumpang kereta orang

Kalau kita nak tumpang kereta orang, janganlah sampai orang tu pula yang nak kena tunggu kita. Sepatutnya kita lah yang kena awal tunggu orang yang kita nak tumpang tu. Selalu sangat kejadian macam ni berlaku. Aku pun pernah alami benda yang sama. Bila nak tumpang kan orang kita pula yang terpaksa tunggu kat waiting point…

Read More