Archives for April 2020

3 kenangan waktu kecil yang akan di ingati sampai bila-bila

Semua orang mesti ada kenangan waktu kecil bersama keluarga. Terutama ketika bersama-sama ibu dan bapa. Sejak kecil, tanggungjawab membesarkan anak-anak sentiasa mereka ambil berat tanpa ada rasa lelah. Walaupun bekerja siang dan malam mencari nafkah, tetapi tidak pernah sekali-kali pun mengabaikan kebajikan anak-anak. Kali ini aku kongsikan momen indah yang sentiasa aku ingat sampai bila-bila….

Read More

3 pendekatan menyelami hati seorang anak

Saya sebagai seorang bapa kepada 2 orang anak. Saya percaya ramai di usia saya yang baru menjengah usia 30an ini sudah pun berkahwin dan bergelar sebagai ibu dan bapa pada anak masing-masing. Salah satu cabaran yang saya sendiri alami sekarang adalah bagaimana mahu membahagikan masa antara kerjaya dan hubungan kekeluargaan bersama insan tersayang terutama bila…

Read More

3 kesan buruk pada anak bila keluarga bermasalah

keluarga yang hebat datangnya daripada ibu bapa yang hebat. sebagai nakhoda kapal, seharusnya ketua keluarga memainkan peranan yang sangat penting. memastikan bahtera yang dibina sentiasa berada dalam landasan yang baik dan aman. bayangkan, dalam membelah samudera yang menggila, andai diri sendiri tidak berjaya di kawal, bagaimana mahu menunjukkan contoh dan tauladan betul kepada semua yang…

Read More

3 alasan malas bersihkan rumah

ya betul, itu. kalau dah main dengan malas, memang tak boleh nak kata apa dah. sebab ini lah penyakit yang paling nak kena elak. semua orang ada sifat yang satu ini. kalau bukan kita sendiri kena jadi rajin, mana ada orang lain boleh nak paksa. semuanya kena bermula dari dalam diri. kalau memang takde kesedaran,…

Read More

Kalau bukan kita yang jaga kebajikan anak, siapa lagi

Anak-anak ini perlu diberi perhatian yang baik. Mereka ini mudah terdedah dengan bahaya yang kadang kita tak perasan. Sebagai ibu bapa, wajib kita ambil berat kebajikan mereka. Bukan sahaja keperluan, makan pakai sahaja perlu diambil kisah, tapi kesihatan dan persekitaran yang baik juga kena sentiasa dititik beratkan. Ini boleh mempengaruhi tumbesaran. Suasana dalam rumah pengaruhi…

Read More

Kerana habuk tangan binasa

Satu hari yang tenang, Abu sedang duduk di ruang tamu rumah beliau. Sambil menonton televisyen, Abu menghisap rokok dan berbaring di atas sofanya. Abu kepanasan. Lalu Abu mengambil kipas berdiri yang berada di dalam bilik kemudian Abu letakkan di sebelahnya. Lalu Abu hidupkan kipas. Tak lama kemudian Abu berasa pelik. Kenapa kipas ini macam tak…

Read More