Archives for June 2020

Jadikan kisah silam kesukaran hidup sebagai pembakar semangat perjuangan hari ini

Kalau nak diceritakan satu-satu kisah silam kita semua, aku yakin mesti pakat ramai-ramai menangis mengenangkan kesusahan yang pernah dialami satu masa dulu. Kepedihan dia tak boleh nak diluahkan dengan kata-kata. Sakit perit menanggung segala macam dugaan dan ujian. Ada kalanya datang terasa berat sangat nak dipikul dan adakalanya datang menyesakkan nafas. Tak tahu nak dibuat…

Read More

Bantu kawan-kawan di dalam kesusahan

Mungkin kita tak perasan, sebenarnya kat sekeliling kita ini ada ramai kawan yang perlukan bantuan. Ada yang perlukan bantuan makanan, ada yang perlukan bantuan kewangan ada yang perlukan bantuan pekerjaan yang lebih baik selepas dibuang kerja akibat situasi perintah kawalan pergerakan tempoh hari. Mereka ini berselindung disebalik wajah keceriaan yang kita susah nak perasan. Semua…

Read More

Jangan mudah tertipu dengan kejayaan orang lain

Setiap hari, akan ada kisah-kisah kejayaan yang kita dengar. Secara tak sedar, kita pun jadi bertambah semangat untuk capai impian yang kita nak. Semua orang tentu ada satu-satu matlamat ataupun tujuan yang dimahukan dalam hidup disebabkan kesusahan yang dialami satu ketika dulu. Berazam untuk taknak kembali ke zaman yang lepas. Perlu kita ingat, setiap masa…

Read More

Pentingnya jaga ‘circle’ yang baik

Bila kita selalu dengar tentang pentingnya berkawan dengan orang yang baik-baik, mesti kita akan rasa hal ini macam satu perkara yang klise. Yelah, mana ada yang nak berkawan dengan orang yang tak baik. Apa yang aku nak kongsikan kali ini, perkara ini sebenarnya tak mudah nak dipraktikkan. Kita sebagai manusia normal ini biasanya akan pilih…

Read More

Jangan takut untuk mulakan perkara baru

Aku sebelum ini memang jenis orang yang takde keyakinan diri. Nak buat apa-apa mesti takut-takut. Sampai sekarang ini pun aku tak hilang lagi masalah ini tapi dah kurang sikit lah banding dengan dulu. Entah kenapa sebab boleh jadi macam ini aku sendiri pun tak tahu. Seingat aku perkara ini jadi masa aku masih kecil lagi….

Read More