Bersyukur dengan rezeki yang telah diberi

pemberian-Ilahi

Manusia selalu berubah. Kadang jadi lebih baik, kadang jadi kurang baik. Bila waktu susah, kita sentiasa akan ingat kepada Dia. Tapi bila senang, tak perasan dalam tak sengaja kita lupakan Dia.

Mungkin ada setengah perbuatan itu kita rasakan remeh, tapi disebabkan kita buat perkara remeh itu lah rezeki kita jadi tersekat. Bukan untuk meremehkan sesiapa, cuma itu memang realiti kehidupan.

bersyukur dengan pemberian Tuhan

Manusia mudah terkandas di perjalanan

Aku sendiri pun kadang-kadang lalai dengan tanggung jawab sebagai seorang muslim yang baik. Ada masa aku juga terpengaruh dengan kesibukan dunia sampai mengabaikan urusan akhirat.

Sedangkan semua orang tahu. Kalau kita mengejar dunia, maka dunia itu sajalah yang kita akan dapat. Tapi kalau kita kejar akhirat, dunia dan akhirat dah tentu kita akan dapat. Allah itu Maha Adil.

rezeki yang cukup dan berkat

Jangan mengeluh dengan rezeki

Setiap rezeki yang kita dapat, tak kira sikit atapun banyak, kita kena sentiasa rasa bersyukur dengan pemberian yang Allah dah bagi. Tak kira sikit ataupun banyak. Penting untuk kita hargai apa yang kita dah dapat.

Jangan mengeluh dengan setiap pemberian. Walaupun bila kita dapat gaji tapi tak cukup nak bayar komitmen dan hutang kita, tapi paling penting kita kena syukur yang kita dapat juga gaji bulan itu.

jangan suka mengeluh

Ubah sudut pandang negatif

Kena betulkan balik mindset. Daripada kita duk mengeluh duit tak cukup, lebih baik kita syukur sebab kita dah dapat. Kalau kita dapat gaji 1500 tolah itu tolak ini lepastu habis, jangan kita pertikaikan tak cukup itu.

Duit ini percayalah, banyak mana pun kita dapat takkan pernah rasa cukup. Sebab yang bagi kita rasa cukup itu Allah SWT je yang boleh izinkan. Andai rezeki itu berkat dalam tak banyak itu pun hati kita rasa lapang.

perjalanan yang kekal abadi di negeri akhirat nanti

Untung di dunia dan untung di akhirat

Rasa ketenangan ini kita tak boleh beli dengan duit, tenang ni pemberian dan anugerah yang tak ternilai dari Allah untuk hambaNya yang Dia pilih nak bagi. Beruntunglah sesiapa yang sudah dipilih.

Percayalah, bila kita bersyukur Allah tambahkan lagi rezeki dari jalan yang kita tak sangka-sangka. Mohon lah keberkatan rezeki ini daripada Dia, dalam hidup ini kita bukan nak untung di dunia je.

Tapi yang paling penting kita nak untung di akhirat nanti.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Reader Interactions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge